360ºfeedback tool

Proces

Het verloop van een
360ºfeedbacksessie

Met 'feedbacksessie' bedoelen we het proces waarbij een testpersoon feedback ontvangt van meerdere feedbackgevers, waarna de resultaten in een rapport worden gepresenteerd. Op deze pagina lees je in het kort hoe zo'n sessie verloopt, welke keuzes je maakt en welke rollen er zijn.

We onderscheiden 3 rollen:



Coördinator

Iemand in jouw organisatie die het proces beheert: die toegang heeft tot de beheeromgeving, daarin feedbacksessies start en de spelregels vastlegt.



Testpersoon

De persoon waar het om draait tijdens de feedbacksessie; de feedbackontvanger.



Feedbackgevers

Diegenen die feedback geven, eventueel onderverdeeld in deelnemerscategorieën (bijvoorbeeld Collega's, Medewerkers, Manager).

Verloop van een feedbacksessie:

1

Spelregels vaststellen

Voorafgaand aan een feedbacksessie legt de coördinator een aantal cruciale voorkeuren in het systeem vast. Bijvoorbeeld:

  • Welke vragenlijsten en score-opties hanteren we?
  • Verwerken we de feedback anoniem in rapporten of niet? 
  • Wie ontvangt de rapporten?

2

Interne communicatie

Het is ook de coördinator die de communicatie binnen de eigen organisatie verzorgt voorafgaand aan de feedbacksessies. Bijvoorbeeld:

  • Zijn de toekomstig-testpersonen en deelnemers op de hoogte van de methodiek?
  • Is het voor iedereen duidelijk waar het instrument voor wordt ingezet?
  • Wat zijn je rechten? (Wat als je niet mee wilt doen / wat als je je niet herkent in de feedback, etc.)

3

Feedbacksessie starten

Als de spelregels in het systeem zijn vastgelegd en de deelnemers zijn ingelicht, kunnen de 360ºfeedbacksessies van start. In de beheeromgeving voert de coördinator in:

  • Wie de testpersoon is (geslacht, naam, e-mailadres).
  • Op welke thema's feedback wordt gevraagd. (Optioneel: je kan de keuze ook aan de testpersoon overlaten.)
  • Wie er feedback gaat geven. (Optioneel: je kan de keuze ook aan de testpersoon overlaten.)
  • Wat de deadline is.

4

Zelfreflectie

De testpersoon ontvangt een uitnodiging per mail en logt in op het online feedbacksysteem. Afhankelijk van de instellingen kan de testpersoon:

  • Feedback-thema's selecteren. (Optioneel: het kan zijn dat de coördinator dat al heeft geselecteerd.)
  • Feedbackgevers invoeren. (Optioneel: het kan zijn dat de coördinator dat al heeft ingevoerd.)
  • Zelfreflectie-vragen invullen.

5

Feedback geven

Ook de feedbackgevers ontvangen een uitnodigingsmail en loggen in op het feedbacksysteem, waar ze:

  • Vooraf kunnen lezen of hun feedback anoniem of niet anoniem in het rapport wordt verwerkt.
  • Reageren op diverse thema's en stellingen. Ze geven scores en eventueel toelichting.
  • Open vragen beantwoorden.

6

Feedbackrapport

De coördinator kan het verloop van de feedbacksessie monitoren in de beheeromgeving. Het systeem verstuurt automatisch reminders aan deelnemers die niet op tijd reageren. Het feedbackrapport wordt opgemaakt zodra alle respons is ontvangen en bevat:

  • Zelfreflectie afgezet tegen feedback van anderen.
  • Scores per thema, per stelling en per deelnemerscategorie.
  • Toelichtingen en antwoorden op open vragen.
  • Eventueel ontwikkeltips en/of reflectievragen/opdrachten.

Bekijk een voorbeeldrapport

Opties na afloop:

Periodieke follow-up

Een 360ºfeedbacksessie is natuurlijk een momentopname. Maar als je regelmatig om feedback vraagt, ontdek je al snel patronen en aanknopingspunten voor groei. Zet je ons systeem periodiek in, dan zetten we oude en nieuwe feedback tegen elkaar af. Met zo'n 'vervolgrapport' wordt progressie meetbaar.

Groepsanalyse

De individuele feedbackrapporten van een aantal testpersonen (bijvoorbeeld jouw medewerkers) kun je samenvatten in een 'groepsanalyse'. Daarmee breng je de gezamenlijke kwaliteiten in beeld en zie je wiens score er bovengemiddeld afweek.

Reviews Ervaringen van onze klanten

360 graden feedback in de praktijk

De service was boven verwachting

Met grote tevredenheid heb ik gebruik gemaakt van deze tool! Ik implementeer 360º feedback als input voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. De service die ik van Ontwikkelplanner heb ontvangen was boven verwachting. Een aanrader!

Rating 360ºfeedback

5 / 5

review 360 graden feedback

Dorette van Til

Bureau Vonkeling

Gebruiksvriendelijkheid was de doorslaggevende factor

Het systeem heeft een professionele en rustige uitstraling. Gebruiksvriendelijkheid was voor ons de doorslaggevende factor. De medewerkers hebben oog voor de wensen van de klant, waardoor ik onze samenwerking als zeer fijn ervaren heb.

Rating 360ºfeedback

4.5 / 5

review 360 graden feedback

Eva Pel

P5COM

Er zijn veel aanbieders op de markt, maar ik heb de juiste keuze gemaakt.

"Er zijn behoorlijk wat aanbieders op de markt als het gaat om online-feedback. Achteraf bezien heb ik de juiste keuze gemaakt. De prijs-kwaliteit verhouding is goed. De rapportages zijn naar wens samen te stellen en heel overzichtelijk. De snelheid en klantgerichtheid heb ik erg op prijs gesteld."

Rating 360ºfeedback

4.5 / 5

review 360 graden feedback

Veronique van Proemeren

Gemeente Voerendaal

Eenvoudig in gebruik, volledig af te stemmen op eigen behoeften

"Een prettige partner om mee samen te werken. Het systeem is overzichtelijk, eenvoudig in gebruik en volledig af te stemmen op mijn eigen behoeften. Kortom: goed product en dito service!”

Rating 360ºfeedback

5 / 5

review 360 graden feedback

Rob lammers

Royal Smit Transformers

Onze medewerkers zien deze tool als toevoeging, niet als last

"Het systeem is op maat voor ons ingericht; het past bij onze organisatie. We konden zeer snel schakelen: na de testfase zijn we direct aan de slag gegaan. De tool is laagdrempelig, waardoor medewerkers het als een toevoeging zijn en niet als last!”

Rating 360ºfeedback

4.5 / 5

review 360 graden feedback

Moniek van Beckhoven

ACES Direct

Handige tool, professionele uitstraling

"We hebben onze beoordelingsronde gedaan, gebruikmakend van dit feedbacksysteem. Het is een handige tool met een professionele uitstraling. Het systeem is eenvoudig in te richten en de rapporten zijn zeer goed ontvangen binnen onze organisatie. De service en hulp zijn dik in orde. Kortom, we zijn erg blij met dit feedbacksysteem!"

Rating 360ºfeedback

4.5 / 5

review 360 graden feedback

Mariska Möhlmann

Make a Wish Nederland

Gebruiksvriendelijk, duidelijk en helder

"Dit feedbacksysteem wordt veelvuldig gebruikt door diverse diensten van de gemeente Utrecht.
Het is erg gebruiksvriendelijk, duidelijk en helder.
Wij zijn zeer tevreden over de service!”

Rating 360ºfeedback

4.5 / 5

review 360 graden feedback

Jacqueline Massink

Gemeente Utrecht

In het onderwijs moet je maatwerk leveren.

"In het onderwijs moet je maatwerk leveren. Daarom zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met Ontwikkelplanner. Met dit feedbacksysteem kan je écht ver gaan in het personaliseren van feedbacksessies. Onze dienstverlening is daarmee telkens persoonlijk en altijd relevant.”

Rating 360ºfeedback

5 / 5

review 360 graden feedback

Dianne van Muijen

Het Onderwijsbureau

Fris en professioneel, aangepast aan onze huisstijl.

"Wij zetten dit systeem in voor zorginhoudelijke functies én management-functies. Het systeem ziet er fris en professioneel uit en is aangepast aan onze huisstijl. De stappen zijn eenvoudig te volgen en het contact is laagdrempelig. Er wordt meegedacht, wensen worden snel uitgevoerd, erg prettig!”

review 360 graden feedback

Floor Haacke

ORO

Veel ruimte voor eigen inbreng. Over de service ben ik  tevreden.

"Ik heb positieve ervaringen in de samenwerking met Ontwikkelplanner. Het systeem biedt ruimte voor eigen inbreng, wat maakt dat het aansluit op onze behoeften. Over de service tijdens het traject ben ik heel tevreden. Het contact  verloopt prettig; korte lijnen, snelle reactie, afspraken worden nagekomen.”

review 360 graden feedback

Adriëtte van der Wijst

ORO